Apr 6, 2012

Sampai Ke Kubur Pun Tak Boleh

Aku mula sedar the real life adalah ketika menganjak ke usia 17 tahun. For serius , before tu memang aku rasa aku hanyalah seorang budak sekolah yang nothing. Hinggalah naik tingkatan 5 , aku rapat dengan Pete. Pete ni dia macam macam lalui dalam hidup dia. Dia adalah berlawanan dari aku. Aku - nothing. Hanya budak tanpa apa apa. Pete - dia lalui itu ini , dan kehidupan dia bukan macam aku.

Bila naik form 5 , kau akan rasa sesuatu. Kau akan rasa diri kau dewasa padahal tak dewasa pun. Just kau adalah senior dari kaca mata budak budak bawah kau yang tak anggap form 6 itu sebagai senior. Time aku form 4 , Pete hanya berbual dengan aku. Fesyen , muzik , life dia semua tapi secara tak mendalam. Bila lama lama nak SPM , kitorang mula jalinkan persahabatan yang aku sendiri tak expect jadi macam ni.

Dan sebagai memenuhi rencah tencah persahabatan , sure ada telingkah. Jadi Pete ni ajar aku macam macam pasal kehidupan. Dan mungkin Pete tengah baca apa aku tulis , cuma dia tak sedar sebab orang yang mengajar taktahu apa yang dia ajar unless kau cikgu. Contoh , cara percakapan kau yang berisi dan penuh pengetahuan. Mungkin ada kawan kawan kau yang respect , then cuba menjadi kau. Dalam diam , kau mengajar diorang.

Perangai manusia pula memang standard tak suka tengok orang senang. Ada salah itu ini , dia berak diri , dia kencing telentang. Padahal tak salah pun , just cara orang itu membuang semua pelik. Let say kita ambil Ustaz Azhar Idrus sebagai contoh. Aku pun ada tak puas hati dengan dia. Tapi dia ceramah itu ini , buat orang lagi nak dekat dengan Islam so why not nak benci dia semua. Just kena accept lah tak semua suka dia.

Manusia pula dilahirkan dnegan sifat pertahankan sesuatu. Ada pula yang fanatik dengan UAI ni akan pertahan dengan dia , fuck siapa yang benci dia dan cakap orang tu nanti masuk neraka lah bagai. UAI chill je duduk sambil kasi ceramah. Malaysian suka pertahan dengan kata kata yang tak logik dek akal. Come on , kau Tuhan ke nak cakap dia masuk neraka , dia punya hati dah hitam semua?

Sama juga dengan persahabatan aku dengan Pete sebab kitorang hanya kawan tapi rapat. Macam adik beradik. Macam bukan realiti dia tu abang aku. Just macam. Dan kawan kawan sekeliling aku mula pelik kenapa anggap adik beradik semua. See? Tak semua suka dengan apa kita ada. Tak semua boleh accept cara kita. Just kau kena teruskan kehidupan kau dengan sifat tak puas hati tu. Kalau kau puas hati dengan cara orang tu ke apa , akan ada hal lain kau tak akan puas hati , contohnya - LRT lambat menyebabkan kau terpaksa kencing dekat rail tu. Siratan dia ialah LRT - Kau tak puas hati - Orang tak puas hati dengan kau.

Apa aku cuba sampaikan ialah , sampai ke kubur pun kau susah nak puaskan hati orang lain. Accept kekurangan dan kelebihan orang lain. Kalau kau dapat puaskan hati orang lain , so itu satu pencapaian yang bagus. Dan for sure nanti akan ada orang tak puas hati dengan aku sebab konon macam perli lah apa lah dalam post ni.