Jan 30, 2012

Penyatuan

Penyatuan semula atau selalu dipanggil sebagai Reunion adalah suatu benda yang indah sebenarnya. Semua pelajar sekolah rendah akan bertungkus lumus pergi buat reunion time tingkatan 1 atau 2. Kalau malas , pergi hari sukan sekolah rendah. Boleh jumpa cikgu dan kawan lama. Tapi aku tak berminat sebab jumpa sekali ramai ni , buat sesak otak. Lepastu masing masing tanya kenal tak ni siapa , nak recall balik memang payah. Lepastu bila berborak , takde topik melainkan pasal sekolah menengah.

Ada juga penyatuan semula dari segi keluarga. Keluarga yang berpisah sebab perang atau salah faham bersatu semula ketika Raya , Tahun Baru dan segala perayaan yang ada di sini. Kalau penyatuan semula macam ni , lebih sebak sebenarnya. Buat pulak direkod dan diupload ke youtube campur dengan lagu lagu yang sentimental atau ada kena mengena. Memang cool brader.

Aku pulak , penyatuan dari segi lain. Penyatuan semula dengan kawan kelas aku sendiri. Bergaduh sebab atitude aku , dan memang salah aku. Aku raise a glass kepada rakan aku tu sebab kalau aku jadi diorang pun , susah aku nak maafkan. Ini ikhlas dari hati. Yang penting , masing-masing kena sedar diri masing-masing dan turunkan ego. Kalau dua dua pihak ego , taknak mengalah , jawabnya sampai kiamat tak baik.

Se-eloknya , jaga atitude kita. Jangan sampai salah faham. Bergaduh lebih senang dari berbaik. Bila bergaduh , semua ayat dan rahsia keluar. Bila jadi macam tu , sebenarnya akan create pergaduhan yang lebih parah. Aku pernah melaluinya. Even kita ada dendam sekalipun , jangan luahkan ketika bergaduh. Luah ketika sedang lepak dan cakap dengan nada elok.

 "True friendship is like sound health , the value of it is seldom known until it be lost."
Charles Caleb Colton