May 3, 2012

Dua Bulan Dua Minggu

'Iq , tak hantar Pete ke?' , kata ayah aku dikala matahari dah naik. Terik tapi dingin.
'Errrr...' lantas aku ambil phone dan tengok dua misscall dan satu mesej. Aku terus call Pete dan memohon maaf. Dia paham dan aku terus tekan punat berwarna merah. Jujur aku rasa bersalah.

Kunci kereta Kancil aku capai , terus pandu ke tempat dimana platun PLKN akan berlepas. Cari , tak jumpa. Kiri ke kanan , hujung sana hingga hujung sini , tak juga jumpa. Ah bantai. Dah berlepas mungkin. Okay its Pete right there , nak pergi khemah. Aku salam dan ikut dia ke bas. Jumpa mak and abah (Pete's parents) and Atok and Wan (Pete's grandparents) dan ketika ini lah aku jumpa ramai kawan kawan sekolah lama. Mostly budak Georgians.

Bila berlaku situasi macam ni (kawan pergi ke PLKN) , time ni akan reunite. Mana yang kerja akan ambil cuti , mana yang tak biasa bangun pagi akan set alarm awal awal agar dapat bangun pagi. Bagi aku , friendship need sacrifice. Aku dapat lihat , para Georgians berkumpul dekat puluhan orang untuk hantar kawan mereka pergi. Bila aku tanya kawan lama aku ,

'Berapa ramai pergi ni?'
'Tiga-empat orang'

Tiga hingga empat orang , tapi yang menghantarnya sampai berbelas dan puluhan. Itu tradisi diorang. Georgians always unite. Friendship is like their culture. Even tak jumpa 5-10 years pun , pasti one day akan berkumpul sama sama balik. In my life experience , aku tak pernah macam tu. Tambah pulak hubungan dengan rakan kelas aku , tak begitu baik.

Ini sedikit kritikan untuk PLKN. Death , rape , bully and death. Semua tu pernah berlaku di PLKN. Until now , aku fikir , why they doesnt want to stop this program? PLKN ni takde bagi benefit sangat pun. Trying to change bad people to good people? Trying to unite Indian , Chinese and Malay? Itu bolasepak dah lakukannya. Even time zaman pemerintahan Mahathir , this nonsense 1Malaysia tak diperlukan tapi Malaysians still unite. Now makin lama , makin teruk. Dulu aku sekolah rendah , relax berkawan bertepuk dengan kawan Cina mahupun India. Sekarang? Not anymore. Even Bersih yang buat kecoh dan tegang tu pun berjaya satukan India , Cina dan Melayu.

PLKN bagi aku tidak perlu. Politik yang menghancurkan semangat kekitaan dikalangan India , Cina dan Melayu.


I still remember how it was before and i am holding back the tears no more. - From Mccartney to Lennon.