Sep 7, 2012

Tipu Itu Dosa



Melepaskan tubuh badan di atas tilam murah bercolour hijau , aku mula kembali ke sebuah alam yang hanya muncul pada malam hari - Alam Kesedihan dan Kemurungan. Sambil ditemani secawan nescafe dan beberapa buah lagu cakap-cakap oleh Fynn Jamal , aku melayan alam ini.

Pete pernah kata , aku selalu sorok masalah disebalik riang tawa aku. Begitu juga aku. Tuhan tahu ini semua. Dia tahu aku tengah bersedih disebalik senyuman itu. Cuma aku rasa , aku lebih suka menipu dari jujur. Kau jujur pun , siapa nak dengar rintihan kau? Setiap malam aku membodohkan diri. Buat kerja bangang. Tunggu orang. Letak harapan palsu. Sampai aku rasa , elok aku keluar dari alam ini.

Alam ini bodoh. Dia ajar aku menipu. Menipu itu dosa. Masuk api neraka. Itu yang kita dengar ketika kita kecil. Cuma aku tak jumpa lagi kunci untuk membuka pintu ke arah dunia realiti yang penuh gelak tawa. Dan aku rasa aku tak akan jumpa. Aku selalu merasakan aku tiada siapa. Kecuali keluarga. Jawapan tipikal tetapi betul.

Terlalu ramai manusia-manusia palsu yang dihidupkan Tuhan untuk menakluki bumi ini.